Cascade vormen met Satsuki

Vertaling uit het januari n.r. 2015 “The Satsuki Kenkyu”


Opnieuw vormen van een Satsuki cascade Shiraito-no-taki (echte waterval) en toepasbaar 
op vele andere boomsoorten.

De grote transformatie van zachtheid naar hardheid

Supervisie en demonstratie door Mitsunori Imai (officieel docent van de ‘Japan Satsuki association’)

Wat is de cascade stijl?

De cascade stijl staat voor de vorm van een boom die in een diepe kloof groeit of vanaf een rotswand/klif aan de kust naar beneden hangt ten gevolge van de wind en de sneeuw of zijn eigen gewicht gedurende een lange tijd. Het hart van de boom spreidt zich naar beneden gaand uit. In het Japans wordt de cascade stijl ‘Kengai’ genoemd. Ken betekent “naar beneden hangend” en gai “klif”. Dus Kengai betekent ‘naar beneden hangend vanaf een klif’.

Een cascade van Satsuki bonsai is de beste stijl om de bloemen te zien.

Het materiaal

Hoewel ik niet alle details van het materiaal kan inschatten door de dikte van de stam te beoordelen, is er 6 jaar nodig om de afgebeelde bonsai te krijgen na bedraden, vormen en takken knippen van een jonge boom (sapling).

Aangezien de kern van iedere tak en de toptak goed onderhouden zijn zal het materiaal, zelfs als de huidige vorm gehandhaafd blijft, een cascade zijn met een zachte warme vorm.

Uitleg foto onder: De boom vóór omvorming: Shiraito-no- taki: De lengte van top naar uiteinde is 67 cm. De omtrek van de stam is 7 cm. Het omvormen vond plaats midden november 2014.

Cas.1

Uitleg linker foto (onder): uitvergroot detail van de voet van de stam:

De voorzijde van de wortelpartij en de sterke rechter wortel die met de hangende tak overeenkomt. (tegenwicht/trekwortel)

Cas. 2 (1) Cas. 3 (2)

 Uitleg rechter foto (boven): Verwijderen van de toptak: Ik laat een klein stukje van de aansluiting met de stam staan om te voorkomen dat ik op de stam een groot litteken maak.

Gebruikmakend van de variatie in het materiaal, omvorming in een verticaal neerhangende cascade.

Plannen van de vorm van de boom

Hoewel wordt gezegd dat Shiraito-no-taki (echte waterval) op 14 plaatsen in Japan te zien is, stel ik me de grote waterval voor die vanaf de rots aan de voet van de Mount Fuji naar beneden valt. De breedte is 130 m en de hoogte 26 m.

Maar als ik de boom in zijn huidige vorm in een bonsai schaal zet, vind ik het geen bonsai. Ik ben er zeker van dat een ideaal beeld van bonsai pas is als we de karakteristieke vorm van de boom in zijn abstracte schoonheid kunnen realiseren en hem in een hoge Cascade bonsai schaal kunnen tonen.

Als we met deze overwegingen in het hoofd het materiaal opnieuw bekijken, zijn we gemakkelijk in staat de uiteindelijke vorm te begrijpen. Kortgezegd, het is belangrijk dat we de toptak verwijderen(is een keuze) en de hangende tak dichter bij de schaal brengen.

Voor het maken van de cascade stijl is het evenwicht de belangrijkste factor

Aangezien er geen vastomlijnde set cascade stijlen is, moeten we ervoor zorgen dat er een goede balans is tussen (1) de basislijn van de stam en de positie van de toptak en (2) tussen de beweging van de hangende tak en het aantal takken. Als dit lukt geeft de boom ons geen ongemakkelijk gevoel. Vooral in dit geval waarin de toptak wordt verwijderd wil ik aandacht voor bewegingen van de basislijn van de stam naar het eind van de hangende tak en voor richting, lengte en ruimte tussen iedere tak.

Uitleg foto: (tekst in de foto: de voorzijde is 10 graden naar links gedraaid zodat we de vóór- en achtertakken kunnen zien). De vorm na het verwijderen van de top: na de toptak verwijderde ik het voorjaarsblad zodat ik gemakkelijker kon werken.

Cas. 4.  2

Uitleg linker foto (onder – bovenaanzicht): Vóór omvormen: Het materiaal is zo sterk dat we de bewegingen van de top en de hangende tak niet goed kunnen zien.

Cas. 5  (1)   Cas. 6  (3)

Uitleg rechter foto (boven): Behandeling van het litteken na verwijdering van de top: Ik snij de rest van de toptak met een scherp mesje weg en maak het litteken glad zodat het past bij de beweging van de stam. Insmeren met de juiste pasta voor Azalea.

Uitleg linker foto (onder): Verwijdering van het voorjaarsblad.

Cas. 7  (4) Cas. 8  (2)

Uitleg rechter foto (boven – bovenaanzicht): Na het verwijderen van de top en het voorjaarsblad: We kunnen de bewegingen van de hangende tak en die van alle kleine takken nu gemakkelijk zien en bedraden.

Uitleg foto (onder): De vorm na het verwijderen van de overbodige takken: Ik verwijder de overbodige takken zodat ik goed de bewegingen van de kern van de hangende tak, de voortak, de achtertak en andere takken, kan zien. Vanwege de lengte van iedere tak zorg ik voor wat ruimte ertussen.

Cas. 9  3

 

Cas. 10  (1) Cas. 11  (2)

Uitleg linker foto (bovenaanzicht): Na het verwijderen van overbodige takken

Uitleg rechter foto (boven): Verwijderen van overbodige takken – 1: Ik verwijder de kleine tak die tegen de beweging van de hangende tak in gaat.

Cas. 12  (3) Cas. 13  (4)

Uitleg linker foto (onder): Verwijderen van overbodige takken – 2: Ik haal de scheut weg die ver naar boven groeit.

Uitleg rechter foto (boven): Verwijderen van overbodige takken – 3: Ik haal de takken weg die vanuit één punt ontspringen en die het taps toelopende beeld verstoren.

Cas. 14  (5)

Uitleg foto: Verwijderen van overbodige takken – 4: Als een tak erg lang is, kan hij worden afgeknipt daar waar een kleinkindtak ontstaat, (zie pijl) mits het resultaat in evenwicht is met de andere takken en de taps toelopende vorm van de tak.

Door een diepe schaal te gebruiken wil ik de schoonheid van het materiaal verhogen.

De lengte van de takken is de belangrijkste factor

Ten behoeve van het praktisch vormen van het materiaal, begin ik met het verwijderen van de toptak.

Na dit verwijderen, zoek ik het evenwicht tussen de bewegingen van de hangende tak en andere takken. Ik moet de hangende takken in evenwicht met elkaar brengen: het materiaal heeft een voortak en een achtertak die net onder de topboog van de stam begint en deze achtertak splitst zich in 2 takken.(V vorm mag niet).

De onderstaande foto’s lichten de details van handelen toe.

Toelichting in de foto onder: voortak en achtertak en de afstand tussen de takken(zie pijltjes)

Cas.15  (6)

Hoewel een ondiepe bonsai schaal geen probleem is om van de cascade boom te genieten( moet dan over de rand van een tafel of plank hangen, zie 1e foto).

Hoewel ik de boom eerst moet vormen voordat ik hem in een schaal kan zetten, is in het geval van de cascade stijl de hoek van de hangende tak sterk van invloed op de keuze van de schaal. Namelijk hoe scherper de hoek van de bonsai is, des te kleiner de afstand tussen materiaal en schaal is. Ik durfde dit keer de erg diepe en smalle bonsai schaal te kiezen om dit ruige natuuraspect (waterval) te presenteren. En het is de geelbruine schaal die past bij de leeftijd van de boom en waarin de witte bloemen van de bonsai glanzen.

Uitleg linker foto (onder – bovenaanzicht): De vorm na het stileren van het materiaal: Ik neem het hart van de hangende tak als referentie en breng evenwicht aan in de voor- en achtertak. En door een grote ruimte te creëren tussen deze twee takken en het eind van de middelste tak, druk ik de lengte en het gevoel van de ruige natuur uit.

Cas. 16   (2) Cas. 17  (2)

Uitleg rechter foto (boven): Vormgeven – 1: Ik begin met vormgeven door eerst het gemakkelijke deel van de hangende tak te bedraden. Op de foto is dat de achtertak.

Cas. 18  (3)

Uitleg foto (onder): Vormgeven – 2: Ik buig het eind van de hangende tak na het bedraden een beetje naar voren.

Uitleg linker foto (onder): Planten van het materiaal – 1: Door grond bij de stam weg te halen zorg ik ervoor dat de wortelvoet er mooi uitziet.

Cas. 19   (4) Cas. 20   (5)

Uitleg rechter foto (boven): Planten van het materiaal – 2: Ik zorg ervoor dat de wortelkluit in de schaal past.

(Keuze van de bonsai schaal)

Uitleg rechter foto (onder): Keuze van de bonsai schaal – 1: De afmeting is 22 x 41. Aangezien de schaal erg diep is en donker van kleur, heeft de schaal een groot oppervlak en maakt hij een sterke indruk.

Cas. 21  Jan Cas. 22    (1)

Uitleg linker foto (boven): Keuze van de bonsai schaal – 2: De afmeting is 25.5 x 23.5. De buitenrand bovenaan is sterk maar de schaal is erg breed. De diepte is goed.

Uitleg linker foto (onder): Keuze van de bonsai schaal – 3: De afmeting is 19.5 x 35.5. Hoewel de schaal er een beetje klein uitziet, is de grootte in orde als de hoek van de cascade scherper wordt.

Cas. 23   (2) Cas. 24   (3)

Uitleg rechter foto (boven): na het vormen Ik breng de hangende tak dichter bij de schaal door hem met een spandraad naar de schaal te trekken.

Uitleg rechter foto (onder): Planten van het materiaal – 3: Ik breng vooraf de draden aan waarmee ik de hoek van de hangende tak corrigeer door deze aan te trekken.

Cas. 25   (4) Cas. 26    (5) Cas. 27   (6)

Midden foto (boven): Planten van het materiaal – 4: Ik gebruik alleen de middelgrote korrels van Kanuma grond.

Uitleg linker foto (boven): Planten van het materiaal – 5: Omdat de schaal erg diep is moet de grond met een bamboestokje volledig worden ingewerkt. Er mogen geen loze ruimtes zitten tussen de wortels.

Uitleg foto (onder): na het omvormen: Nu we de hangende tak en zeker ook alle kleine takken goed kunnen zien, voelen we de ruige sfeer van de hele vorm. Ook is de lengte van iedere tak passend en de voortak die over de schaal hangt, ligt er erg goed bij.

Cas. 28   5

Uitleg linker foto (onder): Corrigeren van de hoek van de hangende tak door de spandraad aan te trekken – 1: Ik verbind de hangende tak met de draden die vooraf zijn aangebracht.U ziet Mitsunori Imai, officieel docent van de ‘Japan Satsuki association’.

Cas. 29   (1) Cas. 30    (2)

 Uitleg rechter foto (boven): Corrigeren van de hoek van de hangende tak door de draden aan te trekken – 2: Ik maak de draad korter tot de hangende tak in de juiste positie staat.

Uitleg foto onder(bovenaanzicht): na omvorming.

Cas. 31   (3)

Vertaald uit het Japans naar Engels door Mack,

Engels naar Ned. door Riet,

samengesteld en bewerkt door Leen.

Print Friendly, PDF & Email